تاثیر آب و هوا بر انتخاب سنگ ساختمانی

تاثیرات آب و هوا بر انتخاب سنگ ساختمانی

بررسی اهمیت آب و هوا در انتخاب سنگ بسیار مهم است. چرا که آگاهی از این موضوع ما را با محدودیت‌هایی که در انتخاب سنگ داریم آشنا می‌کند. همان‌طور که می‌دانید سنگ‌ها از نظر ساختار و بافت با یکدیگر متفاوتند. لذا واکنش و میزان دوام آن‌ها در برابر شرایط آب و هوایی مختلف متفاوت خواهد بود. با این حال، بیشترین اهمیت در این میان به سنگ نما، سنگفرش و … اختصاص دارد. چرا که در این شرایط، سنگ در محیط بیرونی و در معرض شرایط جوی قرار دارد. در ادامه بحث انتخاب سنگ مناسب شرایط آب و هوایی، ابتدا می‌خواهیم نگاهی به تاثیراتی که شرایط جوی بر سنگ‌ها دارند، داشته باشیم.

تخریب در اثر یخ زدگی

یکی از متداول‌ترین تاثیر آب و هوا بر سنگ ساختمانی، تخریب سنگ در اثر سرمای بیش از حد هوا و یخ زدن است. شرایطی که باعث تخریب سنگ‌های ساختمانی می‌شود، سرمای شدید است. به همین دلیل سنگ مقاوم در مناطق سردسیر اهمیت زیادی پیدا می‌کند. یخ‌زدگی در سنگ‌های ساختمانی که ساختار متخلخلی دارند، بیشتر تاثیر دارد.

تغییر در ساختار کلی سنگ

همانطور که می‌دانید سنگ‌ها از عناصر مختلفی تشکیل می‌شوند. هر کدام از این عناصر ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. بر همین اساس واکنش و اتفاقاتی که در شرایط مختلف آب و هوایی برای آنها پیش می‌آید، متفاوت خواهد بود. برای مثال وجود آهن در سنگ گرانیت از نکاتی است که باید به آن توجه داشت. استفاده از سنگ‌هایی که در خود از این گونه عناصر دارند، قواعد خاص خود را دارد. برای مثال کاربرد سنگ گرانیت به عنوان سنگ نما در مناطق مرطوب اشتباه است، چرا که به مرور زمان به علت وجود آهن در سنگ، شاهد زنگ زدگی خواهیم بود.

کاهش کیفیت در برابر تابش آفتاب

دیگر عامل طبیعی تاثیرگذار بر سنگ، تابش آفتاب است. تابش مستقیم آفتاب قادر است کیفیت ظاهری برخی از سنگ‌ها را دست‌خوش تغییر قرار دهد. سنگ‌ها به ویژه در مناطق گرمسیری، به تدریج مات شده و براقیت اولیه خود را از دست می‌دهند. به این ترتیب بیشتر به اهمیت آب و هوا در انتخاب سنگ پی می‌بریم. برای مثال در مناطقی که اشعه‌ی آفتاب می‌تواند تاثیر مخربی بر سنگ داشته باشد، استفاده از سنگ‌هایی هم‌چون سنگ تراورتن انتخابی مناسب است.

نکات مهم در انتخاب سنگ با توجه به آب و هوا

تاثیری که شرایط جوی بر سنگ ساختمانی دارد، باعث شده تا پارامترهایی را برای انتخاب سنگ ساختمانی در مناطق مختلف در نظر داشته باشیم. در ادامه چندین پارامتر را با هم بررسی خواهیم کرد.

عایق حرارت بودن سنگ

موضوع بعدی در انتخاب سنگ، با در نظر گرفتن تاثیر آب و هوا بر سنگ ساختمانی، توجه به ضریب گرمایی سنگ است. سنگ‌های ساختمانی و دیگر مصالح ساختمان دارای ضریب گرمایی مختلفی هستند. سنگ‌هایی با تخلخل بیشتر عایق حرارت هستند. این ویژگی به دلیل این است که فضاهای خالی درون آنها، باعث نگهداشتن گرما و یا سرما پشت سنگ می‌شوند.

تخلخل

 تخلخل زیاد می‌تواند موجب شکستن و یا خوردگی سنگ در بلندمدت شود. آب‌ها جذب سنگ‌های متخلخل شده و سپس در طول شب یخ می‌زنند. ذوب شدن این یخ‌ها می‌تواند باعث وارد شدن نم به ساختمان شود.

رنگ سنگ

تیره یا روشن بودن سنگ خصوصاً در سنگ نما، اهمیت بسیاری دارد. زیرا رنگ سنگ در میزان جذب گرما و سرما تاثیر بسزایی دارد. همچنین رنگ سنگ باعث مقاومت کمتر یا بیشتر سنگ در مقابل آفتاب می‌شود. با توجه به این موضوع بهتر است که در مناطق گرم و خشک از سنگ‌هایی با رنگ روشن استفاده شود. چرا که رنگ‌های تیره حرارت و نور خورشید را بیشتر جذب می‌کنند و باعث گرم تر شدن ساختمان می‌گردند. در مناطق سردتر سنگ‌های تیره را را انتخاب می‌کنند که به جذب حرارت و نور خورشید کمک کند.

چه سنگ هایی برای نمای خارجی با در نظر گرفتن آب هوای آن منطقه مناسب هستند؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید وضعیت اقلیمی و آب و هوایی را در هر منطقه مورد بررسی قرار داد. نقش آب و هوا در دوام سنگ نما، بسیار مؤثر است که کاملاً وابسته به اقلیم های آب هوایی ایران است. در ادامه، به بررسی ویژگی های هر سنگ، به تفکیک وضعیت اقلیمی پرداخته می شود و می توان متوجه شد برای انتخاب سنگ نما، در نظر گرفتن آب و هوای محیط، مهمترین فاکتور است. اینجاست که نقش آب و هوا در دوام سنگ نما، مشخص می‌شود.

اقلیم معتدل و مرطوب

سواحل جنوبی دریای خزر با اعتدال هوا و بارندگی فراوان جز مناطق معتدل کشور ایران به حساب می آید. مشخصه بارز آب و هوایی در اقلیم معتدل و مرطوب، میزان بارش باران در اغلب فصول سال، در این ناحیه است. نقش آب و هوا در دوام سنگ نما در مناطق مرطوب، به گونه‌ای است که سنگ را به شدت در معرض رطوبت قرار می‌دهد و لازم است تا به دنبال سنگ هایی باشیم که تخلخل کمتری دارند. استفاده از سنگ تراورتن کم تخلخل و روشن یکی از سنگ‌هایی است که در این مناطق پیشنهاد می شود. از این رو ما به شما سنگ تراورتن عباس آباد پیشنهاد می کنیم.

اقلیم گرم و خشک

بادهای خشک این مناطق، بسیار آزاردهنده است؛ آسمان کویر در بیشتر ایام سال، صاف و بدون ابر هستند؛ میزان بارندگی کم، مه و طوفان بسیار زیاد اتفاق می‌افتد؛ بارندگی کم، موجب کاهش سطح پوشش گیاهی در این ناحیه شده است؛ اختلاف دمای شب و روز در مناطق اقلیمی گرم و خشک زیاد است؛ بارندگی بسیار شدید و اغلب به صورت رگبار رخ می دهد؛ میزان تعریق و تبخیر نسبت به بارش سالیانه بالاست؛ مشخصه بارز آب و هوایی ﺍﻳﻦ ﺍﻗﻠﻴﻢ، ﺭﻭﺯﻫﺎی ﮔﺮﻡ ﻭ ﺷﺐ ﻫﺎی ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺮﺩ ﻭ ﺯﻣﺴﺘﺎﻥ ﻫﺎی ﺳﺮﺩ ﻭ ﺳﺨﺖ ﻭ ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن های ﮔﺮﻡ ﻭ ﺧﺸﮏ است. در این مناطق هم سنگ های تراورتن  روشن گزینه مناسبی است.

اقلیم سرد و کوهستانی

 از مشخصه بارز اقلیم سرد و کوهستانی، سرمای شدید زمستان و هوای معتدل تابستان هایِ این ناحیه است؛ میزان بارش برف در اقلیم سرد و کوهستانی بسیار بالاست؛ اختلاف دمای شب و روز بسیار زیاد است؛ خشکی هوا در مناطق سرد و کوهستانی آزاردهنده است. هنگام بررسی نقش آب و هوا در دوام سنگ نما در مناطق سرد و کوهستانی، می‌توانیم استفاده از سنگ های تراورتن دره بخاری تیره رنگ، نظیر سنگ های تراورتن دره بخاری شکلاتی را به شما پیشنهاد کنیم.

اقلیم گرم و مرطوب

مشخصه بارز آب و هوایی ناحیه گرم و مرطوب، گرمای شدید و رطوبت بالای هواست؛ میزان بارندگی در این منطقه بسیار پایین است؛ اغلب بارندگی در فصول پاییز و خصوصاً زمستان رخ می دهد. بارش کم باران به ویژه در فصل تابستان، موجب کاهش سطح پوشش گیاهی در منطقه اقلیمی گرم و مرطوب شده است. استفاده از سنگ های تراورتن دره بخاری رنگ روشن، نظیر سنگ های تراورتن دره بخاری کرم و تراورتن دره بخاری سفید و همچنین سنگ های تراورتن تکاب با رنگ های روشن مناسب این مناطق هستند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فهرست مطالب
0
لطفا نظرات خود را بنویسیدx
آواتار موبایل
منوی اصلی x