مرمریت دهبید زارع

رنگ های پر طرفدار دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی امروزه به یکی از دلواپسی‌های اساسی معماران، پیمانکاران و همه‌ی کسانی که قصد ساخت بنا یا سازه‌ای را دارند تبدیل شده است و در این بین رنگ‌ها نقشی پر رنگ در اجرای طراحی داخلی ساختمان‌ها دارند. اگر بخواهیم برخی از تاثیرات رنگ‌ها بر روحیه انسان و فضای سازه را نام ببریم باید به تنظیم نور خانه، روحیه افراد، زیبایی، کوچک یا بزرگ نشان دادن داخل ساختمان، احساس غم و شادی، آرامش و امنیت اشاره کنیم. بنابراین با توجه به مواردی که بیان کردیم نقش مهم رنگ در طراحی داخلی بیش از پیش نمایان می شود و شما نمی توانید بدون فکر کردن و به صورت تصادفی هر رنگی را برای دکوراسیون خود انتخاب نمایید.

سنگ مرمریت مهکام
سنگ مرمریت مهکام

جایگاه سنگ های ساختمانی در طراحی داخلی 

سنگ‌ها یکی از اصلی ترین مصالحی است که در ساخت و ساز به کار می‌رود. دیواره های داخلی، کفپوش، دکور پشت تلویزیون، سنگفرش هال و پذیرایی، آشپزخانه و… از جمله قسمت‌های مهم دکوراسیون داخلی است که با سنگ های ساختمانی پوشش داده می شوند. دلیل استفاده از سنگ به جای دیگر مصالح مانند (چوب، رنگ و نقاشی، کاغذ دیواری و…) طبیعی بودن، زیبایی خاص و بی نظیر، دوام و ماندگاری بالا، مقاومت زیاد در برابر ضربه، مقاومت در مقابل سرما و گرما در مقایسه با دیگر مصالح  ساختمانی است. علاوه بر همه موارد بیان شده باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که استفاده از سنگ در دکوراسیون موجب بالا رفتن ارزش افزوده سازه می‌شود.

از چه سنگ هایی برای طراحی دکوراسیون استفاده کنیم ؟

سنگ ها انواع گوناگونی دارند و هر کدام از ساختار، رنگ و کاربرد خاصی برخوردار هستند. اما به طور کلی یکی از مشهورترین سنگ‌های ساختمانی که در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود، سنگ مرمریت است. این سنگ جزء دسته سنگ‌های رسوبی و آهکی است که به صورت فرایند دگرگونی تشکیل می‌شود. کانی و مواد اصلی تشکیل دهنده‌ی سنگ مرمریت را کلسیت ، دولومیت و آرگونیت تشکیل داده است که به همراه سایر کانی‌ها مانند میکا، رس و کوارتز و … در فشار و حرارت بسیار بالا باعث شکل گیری سنگی به نام مرمریت گردیده است.

به طور خلاصه‌تر می توان گفت که در طی فرایند دگرگونی سنگ آهک، ماده‌ی کلسیت موجود در آن دوباره متبلور می‌شود و نوعی سنگ را به وجود می آورد که دارای بلورهای بزرگ و زبر و بهم چسبیده است و در نتیجه ی این فرایند سنگ هایی با رنگ و طرح های مختلف به نام مرمریت به وجود می‌آیند. یکی از مزیت های سنگ مرمریت در مقایسه با دیگر سنگ‌های ساختمانی طیف رنگی آن است که گسترده و متنوع  است و از سنگ ساختمانی سفید، کرم، سنگ های ساختمانی مشکی، عسلی، طوسی یا خاکستری، زرد، قهوه‌ای، سنگ ساختمانی قرمز و… تشکیل شده است. هر کدام از این رنگ‌ها همراه با رگه‌هایی زیبا در بافت سنگ های مرمریت قرار گرفته است که ترکیب این دو موجب شکل گیری جلوه‌ی بی نظیری در سنگ‌های مرمریت می‌گردد.

رنگ های پر طرفدار دکوراسیون داخلی 

رنگ سفید 

 رنگ سفید با وجود اینکه جز رنگ‌های خنثی قرار می‌گیرد اما رایج‌ترین و پرکاربردترین رنگ‌هایی است که در دکوراسیون داخلی به کار می‌رود. رنگ سفید نماد زیبایی، پاکیزگی، سادگی و صلح و آرامش است و استفاده از آن در طراحی دکوراسیون باعث بزرگتر نشان دادن فضا می‌شود همچنین یکی از دلایل محبوبیت رنگ سفید این است که به راحتی با دیگر رنگ ‌ها ترکیب می‌شود و شما می‌توانید از آن به صورت ترکیبی با رنگ‌های دیگر استفاده کنید و دکوراسیون خود را دلنشین کنید.

سنگ هایی مانند تراوتن های عباس آباد، آتشکوه، دره بخاری و ابیانه از جمله سنگ‌های سفید گروه تراورتن هستند که به دلیل مقاوم بودن در برابر شرایط جوی و سرما و گرما بیشتر برای نمای بیرونی و فضاهای بیرونی ساختمان ها به کار گرفته می شوند و سنگ هایی مانند مرمریت های سفید کوه، جوشقان ، اکثر سنگ های دهبید، هرسین، کوهرنگ و سبزوار به دلیل بافت متراکم و صیقل‌پذیری عالی از دسته‌ی سنگ‌های مرمریت سفیدی هستند که در دکوراسیون داخل ساختمان استفاده می شوند همچنین بعضی از سنگ های چینی مانند ازنا ، نی ریز، الیگودرز ،لایبید و سایمان هم زمینه رنگی سفیدی دارند و برای به کار گیری در فضای داخلی ساختمان مناسب هستند .

سنگ چینی لایبید
سنگ چینی لایبید

رنگ مشکی 

رنگ مشکی یکی از خاص‌ترین رنگ‌هایی است که در دکوراسیون داخلی به کار گرفته می‌شود  هر چند بعضی از طرحان و معماران معتقدند که از رنگ مشکی نباید در فضاهای کوچک استفاده کرد به این دلیل که فضا را کوچک تر از آنچه که هست نشان می دهد اما امروزه از رنگ مشکی در طراحی های مدرن و مینیمال به وفور استفاده می گردد. مشکی نماد قدرت، هوش و ظرافت است و اعتماد به نفس را بالاتر می‌برد. رنگ مشکی با اکثر رنگ ها قابلیت ترکیب شدن را دارد اما در این بین ترکیب رنگ سفید و مشکی بسیار جذاب و چشم نواز است . سنگ‌های ساختمانی که زمینه مشکی دارند زیاد است که از معروف‌ترین آن ها می توان به مرمریت‌های نجف آباد، لاشتر، سمفونی، اسپایدار، مارشال، بلک رز، گلدن بلک، تری دی بلک، ماکو و گرانیت‌های مشکی نطنز، پیرانشهر ، چایان، تویسرکان و الموت همچنین کریستال فیوژن اشاره کرد.

مرمریت مشکی نجف آباد
مرمریت مشکی نجف آباد

نتیجه گیری 

به صورت کلی به کارگیری رنگ ها در دکوراسیون داخلی امری دلخواه و سلیقه ای است و خیلی از افراد بدون توجه به نظرات دیگران آنچه را که خود پسند می ‌کنند را انتخاب می نمایند به همین خاطر ما از دو رنگ سفید و مشکی به عنوان متداول ترین رنگ هایی که در دکوراسیون داخلی استفاده می شود نام بردیم هر چند که رنگ های دیگری همچون، کرم، خاکستری، زرد، قرمز، بژ و سیلور نیز وجود دارد که با توجه به سلیقه و فاکتورهای دیگر در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فهرست مطالب
0
لطفا نظرات خود را بنویسیدx
آواتار موبایل
منوی اصلی x